Majken, min Majken

Hösten 2014 fick Majken diagnosen akut lymfatisk leukemi och livet blir aldrig någonsin detsamma igen...

Livet på ön

Underhållsfas 1 ALL, Gotland, Majken, barncancer, blodvärden, blogg, leukemi Permalink2
Provtagningen igår på Visby lasarett visade att Majken hade ganska dåliga värden, men ingen katastrof. Neutrofila 0,7 och HB prick 80. Trombocyterna hade däremot vänt uppåt sedan sist och det är ett gott tecken och betyder troligtvis att alla andra värden vänder upp lite snart igen. Man har lärt sig en del sedan den 6 november 2014... Man kan en massa om värden och medicinering och cellgifter och om leukemi vid det här laget. Önskar så att det inte var så. Att vi inte hade behövt veta, men det hjälps inte. Det är som det är.

Återigen har det funkat utmärkt att ta prover här på ön. Sköterskan var underbar på alla sätt vid själva provtagningen och försökte underlätta för Majken så gott hon kunde. Det hjälpte föga, men hon försökte i alla fall och vad mer kan man begära. 

Sedan kontrollerade sköterskan noggrant att svaren kommit från labb ett par timmar senare och ringde till Q84 i Stockholm för att dubbelkolla att de också fått svaren. Och till sist ringde hon upp mig och levererade resultaten så att jag inte skulle behöva vänta på svaren eftersom värdena var låga. Hon bedyrade att hon var van att sätta nålar och ordna blodtransfusioner så det behövde jag inte oroa mig för och hon gav mig sitt nummer. Så att jag kunde ringa direkt till henne om jag ville. På riktigt. 

Jag vet inte vad jag ska säga... Det är nästan som att komma till en annan planet och skäl nog att överväga en permanent flytt till denna ljuvliga ö. På riktigt. 

Onkologen på ALB tyckte dock att vi kunde avvakta och om vi inte märker att hon blir jättetrött och hängig så behöver hon ingen transfusion just nu. Värdena bör som sagt vända upp nu. Vi får se.

Medan vi avvaktar njuter vi av den kalla sommaren så gott det går. Majken får ändå inte vara i solen så strunt samma om vädret inte är det bästa just nu. 

Majken, min fina Majken, solen kommer igen ett annat år. Nu är det fokus på ditt år. Eller dina år. Det andra finns alltid kvar till en annan tid.






#1 - - Helena:

Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver! Bor dock i Borås och här behöver jag iallafall inte oroa mig för barncancervården. Här blir vi väl omhändertagna. Men jag känner igen mig i alla dina känslor och tankar kring den här hemska sjukdomen och de elaka, men ack så viktiga guldmedicinerna... Kram från Helena med Rut, ett och ett halvt år, som behandlas för ALL sedan 29 mars 2015

Svar: Åh lilla Rut! Livet är bra orättvist mot våra små (och hela deras familjer!). Visst skulle man helst bara ta sitt oskyldiga lilla barn under armen och bara dra långt härifrån så hon fick slippa allt det här. Om det bara gick. Men vad skönt att ni blir väl omhändertagna i Borås! Det borde verkligen inte vara någon skillnad på vården i detta land kan jag tycka. Får jobba vidare på det där... Många kramar till er och lycka till med alla behandlingar! Det känns tröstlöst ibland men det blir lite lättare snart. 💜
Majken, min Majken

#2 - - Ewa Nilsson:

Hur går det för er?

Till top