Majken, min Majken

Hösten 2014 fick Majken diagnosen akut lymfatisk leukemi och livet blir aldrig någonsin detsamma igen...

Nya ställen och sövande sprayer...

Underhållsfas 1 ALL, Majken, barncancer, blogg, leukemi, provtagning Permalink0
Jo men visst gick det lite bättre idag? Sticket i fingret var traumatiskt som vanligt med skrik och tårar, men nog gick det lite bättre än sist. Allt är relativt. 

Sköterskan var väldigt bra den här gången, lugn och pedagogisk - och snabb! Majken satt i vagnen och jag satt bredvid och kunde se henne i ögonen och prata lugnande och det gjorde också sitt till för att det skulle gå lite bättre. Tror jag.

Jag har varit inne på att gå till någon vårdcentral som är ansluten till KS labb istället för att åka till ALB och ta sticket. Detta bara för att bryta ett mönster och se om det går bättre då. Men jag hittade ingen vårdcentral som det funkade med, de jag kollade, som stod med på listan av anslutna som jag fått av ALB, hade antingen lagt ned eller kunde inte ta sådana prov. Tips någon? 

Det blev ALB idag för oss igen och det känns ändå tryggt för mig och jag hoppas det ska gå bättre för Majken i framtiden. Vi får kämpa på.

Imorgon är det dags för spruta i benet igen. Den här gången ska vi prova nässpray som söver lätt för att minska traumat med att sätta nål och att ge sprutan. Tanken är att hon ska sova sig igenom hela proceduren. Risken är dock att det blir minst lika, eller ännu mer, traumatiskt att ge nässprayen som att sätta nål och ge spruta. Ikväll har vi bekantat oss med den sprutliknande manicken som nässprayen ges med. Vi har fått en som Majken kan leka med och spruta vatten med så det inte ska vara så otäckt när de ger den. Majken är mycket skeptisk till det hela och vill absolut inte prata om vad som ska hända. Hon håller för min mun när jag ska försöka förklara vad som ska hända och förbereda henne. Men vi får kämpa på med den här sprayen också, ge det ett försök. 


Nya vårdcentraler och sövande sprayer... Majken, min Majken, hoppas du ser att vi bara försöker hjälpa dig och inte vill traumatisera dig mer med våra nya idéer. Hoppas du ser att vi helt enkelt inte vill acceptera att du ska vara rädd och ledsen hela tiden. Vi vill så gärna att det finns metoder och sätt som gör livet som leukemisjuk lättare att leva. Det är inte mycket vi kan göra, mycket hemskt ska du gå igenom hur vi än gör, men kanske kan vi lindra något. Kanske kan vi ta udden av något ont. Hoppas det.


Till top