Majken, min Majken

Hösten 2014 fick Majken diagnosen akut lymfatisk leukemi och livet blir aldrig någonsin detsamma igen...

Inlagda

Underhållsfas 1 ALL, HDM, Majken, barncancer, blogg, cellgifter, cytostatika, högdos metotrexate, leukemi Permalink0
Inlagda på Q84 igen. Det traumatiska sticket (förlåt sticken, det räckte inte bara med ett, utan vi var tvungna att plåga henne två gånger) i fingret visade att värdena är bättre och Majken är redo för kur. 
 
När vi kom in på sjukhuset sattes nålen under ännu lite mer traumatiska omständigheter. Hålla fast och skrik och panik. Man måste ju bli knäpp till slut av det här eller hur? Avtrubbad och emotionellt störd på nåt vis, det är bara att vänta. 
 
En kort stund efter att nålen var på plats sövdes Majken för att få cellgifter direkt i ryggmärgen och sin spruta i benet under narkos. Nu går cytostatika, "guldmedicin", direkt in i blodet under 24 timmar. Det är så hon får sin högdos metotrexate som denna kur heter.


Så nu börjar fyra dygn instängda på ALB. Nu börjar en ny period av bristande aptit och en hängig flicka. Hon som har varit så ovanligt glad och pigg de senaste dagarna ska nu tryckas ned igen. Det är bara för hemskt, jag avskyr att behöva göra detta mot henne. Som sagt, emotionellt störd är ju vad jag kommer att bli och helt omöjlig att ha att göra med. En biverkning till av den här cancerbehandlingen helt enkelt. 
 
Majken, min Majken, räddar du mig då? Blir du min enda kompis? Troligtvis räddar din kärlek mig och även jag går hel ur det här. 
 
 


 
 
Till top