Majken, min Majken

Hösten 2014 fick Majken diagnosen akut lymfatisk leukemi och livet blir aldrig någonsin detsamma igen...

Dessa hemska provtagningar...

Underhållsfas 1 ALL, barncancer, blodprov, leukemi, provtagning, underhållsfas 1 Permalink1
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur vi ska orka med alla dessa provtagningar som ingår i behandlingen av leukemin. Minst en gång i veckan i 2,5 år (kanske färre mot slutet av behandlingen - hoppas!) tas ett blodprov, sedan följer provtagning en gång i månaden som man gör jag vet inte hur länge, men ett par år till kanske. Det känns så oändligt långt. Oöverblickbart. 
 
Majken skyr dessa stick som pesten. Det gör så ont och är så hemskt tycker hon. "Hjälp mig mamma, det gör oooont!" skriker hon. Och jag klappar och säger att snart är det klart. Två små rör ska fyllas, det tar en stund. Handen ska hållas i och fingret ska klämmas på för att få droppar ner i röret. Klart det gör ont. Majken bara skriker hela tiden. Det är en sådan plåga för henne och en sådan plåga för mig, mamman, som inte kan rädda henne undan det onda och hemska. 
 
Det går verkligen inte att begripa hur vi ska orka med detta under så lång tid, varken hon eller jag. Någonstans hoppas jag att någon sköterska eller doktor ska komma med någon jättebra idé eller medicin som hjälper mot Majkens skräck. Men hittills icke. En del barn tycker att det är så här jobbigt, en del gör inte det. Jaha, nähä. Bara att be till gudarna om kraft och styrka. 
 
Som tur är sitter ju aldrig traumat i särskilt länge. Idag har Majken bjudit på en hel del klingande skratt. Underbart att höra efter några skakiga dagar. 
 


Majken, min Majken, din förmåga att ha nära till skratt, att glömma och förlåta - tappa aldrig den! Låt inte sjukdomen ta det ifrån dig. 
 
 
 
#1 - - RS:

Hej
Först, fuck cancer och hela den världen. Majken och ni är fantastiska. Är i samma situation som er, har en son som behandlas för ALL sen nov 13. Läste ett av dina andra inlägg om provtagning och att du eftersökte en vc som är kopplad till Karolinska. Om jag uppfattat det rätt, att ni bor på Värmdö, så har jag några tips som kanske hjälper. Nacka sjukhus har ett karoliskalabb där vi gick i början. Berättar man situationen var de jättevänliga och ordnade så vi fick gå före kön och slippa sitta i väntrum. Forums vc har jag också hört ska vara kopplade till KS, vet ej om det fortfarande är så dock.
Nu går vi till Bollmora VC vid Tyresö centrum. Inte runt hörnet för er, men kan kanske vara skönt att slippa åka genom stan och slippa ALB. Dom är supergulliga och vi får alltid komma in på en gång, inget köande.
All styrka till er! Jag tror du ser min mail om du vill fråga/prata. Kram

Svar: Men åh vad bra, tack för tipset! Jag tror vi provar Nacka då framöver och ser om det funkar bättre. Bara för att bryta ett mönster liksom. Helst hade jag velat hitta en mindre mottagning som inte är lika mycket "sjukhus" so ALB. Men jag är villig att prova allt och om andra har goda erfarenheter av Nacka så testar jag gärna. Tack snälla du! Hoppas det går bra för dig och din pojke, önskar er all lycka till!
Stor kram till er och tack igen för omtanken!
/Lisa
Majken, min Majken

Till top